Sunday, March 20, 2011

Tragedi Lagi

Tragedi kemalangan yang melibatkan bas ekspress telah bermula kembali. Nampak macam seperti suatu jangkitan virus lak kan. Baru lagi kita dikejutkan dgn kemalangan yang berhampiran dgn Tol Simpang Ampat, hari ni sekali lagi kita dikejutkan dengan kemalangan yang lain pulak yang berlaku di bahagian utara ...

Sesungguhnya nyawa para penumpang bas ekspress bergantung sepenuhnya kepada para pemandu, bas dan syarikat yang berkenaan. Memanglah hidup & mati tu kehendak Allah swt tetapi mahukah kita kalau dipersalahkan oleh keluarga mangsa yang terlibat atas kehilangan nyawa ahli keluarga mereka.

Kepada para pemandu bas ekspress ambillah langkah keselamatan yang terbaik sebelum mula menjalankan tugas. Pastikan anda mendapat rehat/tidur yang cukup. Jangan asyik mengejar trip sampai lupa, anda belum rehat secukupnya. Memang duit itu penting, tetapi bala akan sentiasa berlaku jika kita alpa, apatah lagi jika memandu dalam keadaan mengantuk. masalah ini juga boleh diatasi apabila Syarikat Bas Ekspress sendiri bertanggungjawab menyediakan seorang pemandu kedua/gantian.

Keadaan kenderaan juga hendaklah dipastikan agar tiada berlaku kerosakan yang sepatutnya dapat dielakkan awal-awal lagi. Dalam hal ni, syarikat bas janganlah mengambil langkah mudah menyediakan alat ganti tiruan/murahan yang tidak sepatutnya, untuk mengelakkan lebihan perbelanjaan jika membeli alatan gantian yang original.

No comments:

Post a Comment